En litt mer bevisst høytid | Hvordan å nyte julen men unngå kosekiloene

Da var det jaggu med den tiden av året igjen. Den med sludd,snø, minusgrader og mørke dager. Den tiden hvor vi føler litt ekstra behov for å hygge oss. Væres det inne under et godt pledd, i selskap eller ute i fjell og vidde. Det starter allerede med reklame for juledekorasjon i slutten av oktober og før du vet ordet at det spilles det «bjelleklang» på hver butikk. Plutselig kommer også kollegaene med nisselue bort til deg og sier:

«Åh! Jeg er i julemodus allerede, jeg.»

Samtidig som at vedkommende tilbyr deg en skål med pepperkaker. Nå er det offisielt. Nå er det jul og tid for kos. Og det er nettopp det vi sier til oss selv i det vi strekker hånda over godteriskåla, åpner ei ekstra vinflaske eller forsyner oss med en ekstra tallerken pinnekjøtt.  For det er jo bare jul én gang i året. Så da må man jo kunne kose seg!  Og ja, Jeg er helt enig. Det er kun jul en gang i året. Nemlig den 24.desember. Men for majoriteten starter julefeiringen i starten av november. Det Er en stor forskjell mellom å kose seg  i hele november og desember kontra det å kose seg ekstra noen dager i romjulen. Begynner du med tankegangen «men nå er det jo snart jul og det må være lov å kose seg litt» kan fort bli litt mange julebord, en del ekstra pepperkaker, litt vell mange kopper gløgg og litt vell mange lange middager med kaloririk mat, alkohol og dessert. Vi pleier gjerne å spøke litt om hvor mye vi kommer til Legge på oss i løpet av romjulen. Hadde bare vært slik at vi koser oss litt ekstra i selve romjulen kunne vi nok helt fint sett over det og spøkt rundt det. Men som nevnt er det ikke snakk om en uke eller to. Heller en til tre måneder. Da er det faktisk ikke noe særlig er noe å spøke med.Hvorfor? La oss ta et litt ekstremt eksempel for å få frem poenget. Du gir fullstendig blaffen i hele november og desember er det ganske fort gjort å ligge i et gjennomsnittlig kalorioverskudd på 1000 kcal per dag i to måneder. Trur du ikke på meg? Se bildene:

 

 

I dette scenarioet snakker vi 9 kg ekstra fettmasse når nyttår ringer på døren. En litt mer moderat og realistisk tilnærming vil være et gjennomsnittlig overskudd på 500 kcal per dag.( Det tilsvarer en ekstra smultring og en to skiver litt tykke skiver brunost.) Det er fremdeles opp 4,5kg . Og igjen. Er det verdens undergang? Kan du ikke bare kvitte deg med dem til nyåret? Det kan du selvfølgelig gjøre. Men når vi ser på studier gjort rundt «holiday pounds» får vi et ganske så klart svar. Det kiloene vi spiser på oss I ferie og høytider forsvinner ikke. I alle fall ikke helt. Det sitter som regel igjen litt.(1)Som tidligere skrevet om her så er ikke grunnen til at vi ligger på oss med alderen nedsatt forbrenning. Det er ikke slik at du runder 50 også veier du plutselig 10kg mer. Disse kiloene lurer seg sakte med sikker på i årene før. Grunnen er at vi beveger oss mindre med alderen og med hvert år som går så kryper det på seg noen ekstra kilo fra høytider.  Litt og litt for hvert år og vipps har du gått fra normalvektig til overvektige…Denne akkumuleringen av feriekilo kan heldigvis forhindres. Det er egentlig ikke noe hokkuspokus heller. Det handler rett og slett om å ta bevisste valg og holde et lite øye med kostholdet. Gjør du dette til tross for at eller nettopp fordi det er høytider der du går litt bort fra hverdagsmaten kan jeg nesten garantere deg at du kommer deg gjennom julen og den slags uten å legge på deg noe særlig. Målet med denne artikkelen er på ingen måte å få deg til å leve som en munk eller nonne gjennom hele juletiden. Det er utopisk og heller ikke særlig sunt for din mentale helsen. Det vil bli ekstra kos og det skal nok gå helt fint. Målet med artikkelen er å hjelpe deg å finne en middelvei hvor du kan kose deg uten å føle enorm skam eller redsel til nyåret. Et ekstrem leder ofte til et annet. Så den unødvendige fråtsingen i juletider leder ofte til tanken om at en ekstremdiet, en detoxkur eller annen quickfix er nødvendig til nyåret. Som igjen er startskuddet på et nytt år med jojo-slanking…

Så hvordan gjennomføres dette i praksis? Er det liksom aldri lov å gi slipp? Joda, noen få dager med totalt baluba gjør absolutt ingenting. Det er ikke maten du spiser på juleaften eller 2. juledag som gjør at du legger på deg. Det skal utrolig godt gjøres å legge på seg på En dag alene eller ett måltid.  Utfordringer i jula, og alle andre høytider er som nevnt tankesettet om at «det må da være lov å kose seg litt».  Selvfølgelig kan du kose deg. Men «å kose deg litt» blir brukt litt for mye som unnskyldning for å ikke måtte forholde seg til maten man spiser i det hele tatt. Vist du bruker «det må være lov å kose seg litt» som rettferdiggjørelse hver gang du blir tilbudt noe blir det fort veldig mye.  Selv om du vil kose deg litt har du fremdeles et totalt budsjett å forholde deg til. Vil du unngå å legge på deg i høytider må du som sagt ha et bevisst forhold til hva du spiser og drikker majoriteten av tiden. Lukker du øyne for realiteten ender du opp med å få deg en salig overraskelse. Det blir som å bruke penger uten å forholde seg til hvor mye man tjener. Selvfølgelig kan du bruke penger på unødvendige ting. Men dersom kjøper alt du har lyst på ender du opp på luksusfellen. Har du lyst til å vite mer om hvordan du kan unngå unødvendig småspising i jula? Sjekk ut denne podcast episoden:

Du kommer utrolig langt med å som noen smarte valg og være klar over skjulte og totalt unødvendige kaloribomber. Som nevnt er det ikke det ene julebordet som er problemet, men all småspisingen og alle måltidene hvor litt ekstra blir rettferdiggjort med «Det er jul» eller «Det har ikke så mye å si» som får pilen på vekten til å gå oppover. Her er noen praktiske eksempler:

Mest sannsynligvis vil den til venstre smake bedre. Men tror du virkelig de er vært 1200 kcal ekstra? Ser vi på ribbetallerkenen ser vi hvor lite som skal til. Det er nettopp derfor jeg sier at du bør sette deg inn i kaloriinnholdet i mat som ikke er hverdagsmat. Litt her og litt der blir fort veldig mye uten at du er klar over det. Sist men ikke minst vil de å gå opp øyene for skjulte kaloribomber og ha ett bevist forhold til kalorinnholdet gjør at du dropper meningsløse kaloribomber.  Vist du fikk en liten aha-opplevelse nå og krisemaksimerer litt over noen tidligere dager eller dersom får litt hetta etter noen dager med litt vell mye sus og brus anbefaler jeg deg å høre denne:

Oppsumert:

Det går helt fint å kose seg i jula uten å legge på seg. Men det er en stor forskjell på 9 dager (23.-0.1) og en til to  måneder.  De fleste av kaloriene i denne perioden kommer fra totakt unødvendig fråtsing og ubevisste handlinger. Ikke fra 3-4 dagene med totalt julemodus. Og guess what, det går også helt fint å kose seg selv om det ikke er jul også! Du kan faktisk gjøre dette til tross for at du vil ned i vekt, bli sunnere, blir sterkere etc. Du kan spise det du vil. Når du vil. Sykt, i know. Hva er «hemmeligheten»? Du må forstå hva mat inneholder.  Det innebærer at du ser på næringsinnhold på mat og forstår hva matvarer inneholder og hva kroppen DIN trenger.  Det kan bety at du veier mat for en periode, også i julen. Det er nettopp denne kalorirke maten som ikke er hverdagsmat som du BØR sette deg inn i hvor mye inneholder.  Bare det alene vil bidra til at du tar mye mer fornuftige valg. Noen matvarer gjør deg mett, gir kroppen det den trenger  og gjør at du føler deg bra, mens andre matvare ikke gjør det, men smaker veldig godt.  Du må inngå en Kompromiss med deg selv Spiser du utelukkende det som smaker best må du ta konsekvensene av det. Det krever at du gjør en innsats og er villige til å stå til rette for valgene dine. Se tidligere artikkel:

En artikkel som sparer deg for den ørtende slankekuren – En brukermanual til vekt og kaloritelling.

Det er derfor folk unngår å telle kalorier, spesielt i høytider. Fordi det krever en litt ekstra innsats der og da og dem må ta ansvar for valgene sine. Det er mye lettere å fornekte alt og heller ta et skippertak senere. Hadde det bare funket..

Dersom du tenker: «Drit å dra! Det er jul og jeg skal kose meg»  Det er helt i orden. Men husk det jeg skrev. Jul er 2 av 52 uker i et år. Ikke to hele måneder… Ved å ta smarte valg så kan jeg nermest garantere deg at du blir overrasket over hvor mye god mat du kan spise uten å legge på deg. Selv i juletiden. Da vil heller ikke de to til tre dagene der du finner totalt blaffen gjøre noe skade. Om du virkelig ikke orker å bry deg om kostholdet det fremdeles lønne seg å trene styrke for å sikre at mest mulig av overskuddet går i bissa 💪

Noen enkle tips helt på tampen:

-Unngå flytende kalorier

-Si nei takk til saus, topping, smør, svor , tilbehør og « spise opp restene»

-Spis kun søtsaker/ dessert en gang per dag. Mer om det i denne podcast episoden:

– Unngå småspising og smaking

– Ha en fast måltidsrutine

-Spis mest mulig frukt og grønt og mest mulig protein. Fyll altså opp tallerkenen med så mye magre proteinkilder og grønnsaker som mulig.  Det er dette som du bør spise deg mett på. Ikke på medisterkaker og fløtegratinerte poteter.

-Forsyn deg en gang med en realistisk porsjon. Her er det viktig at du ikke er for streng med deg selv.

 

Ønsker du en støttende hånd gjennom denne perioden og i tiden fremover?

Ta gjenre kontakt for å få et skreddersydd opplegg som gjør at du kan nå dine mål uten å gi slipp på «livet».

Send en mail til:

Post@ptservice.no

Vil du vite mer eller få et bedre innsyns i PT service sin filosofi anbefaler jeg å Se gjennom denne listen med podcaster og artikler

En starthjelp for deg som vil skape en varig endring

Er du mye fysen – Her er våre beste tips

10 Tips for å nyte selskap med god samvittighet

Kilder:

https://www.researchgate.net/publication/12587596_A_Prospective_Study_of_Holiday_Weight_Gain