Hvordan bli en stayer på trening? | En liten tankevekker

Jeg møter støtt og stadig på mennesker som forteller meg at dem ønsker å trene regelmessig. Når jeg spør dem hva som er grunnen til at dem ikke gjør det allerede svarer de som regel en av følgende:

– Mangel på Motivasjon 

– For lite tid 

– Alt for tungt og slitsomt 

– Blir skadet 

– Vet ikke hva dem skal gjøre / kjedelig. 

Det er alltids mulig å få til å trene. Selv som småbarnsmor

Selv om årsaken er veldig ulike å er løsningen overraskende lik. Den ligger i tankesettet rundt trening. Vi har ofte en formening om at trening skal være tyngst mulig, at vi må trene i minst x antall minutter før det har effekt eller at vi må gjøre øvelse y. Med mindre man er helt ødelagt etter treningen så er det så og si bortkastet.

Trening er noe man må prioritere. Tar man seg tiden kan trening gi enorm mye tilbake. Marie feks. Opplevde at treningen ga henne et lettere svangerskap, en god førsel og et sprudlende sunt barn!

Det skal helst være mest mulig blod, svette og tårer.  Det skal være tungt, vondt og forferdelig. Vist ikke så er det ikke effektivt. Det handler om å svi av mest mulig kalorier på minst mulig tid. Desto hardere desto bedre. Desto mer ubehag desto raskere resultater, Eller? 

Ja, til en viss grad. Problemet oppstår jo etterhvert. Når motivasjonen forsvinner.  Dersom du alltid skal drepe deg selv på trening  kommer et punkt hvor det sier stopp. Selv for den aller mest dedikerte.

Selv denne tullingen hadde brent ut om han ikke kunne smilt underveis

Du fyrer mer enn det du har ved til. Du får en utrolig kraftig flamme en liten periode. Helt til du er tom for ved og flammen slukker. Du er tom for ved før natten er over. Hva om jeg fortalte deg at dem som faktisk får til en varig endring ikke tenker slik? At det ikke handler om å trene hardest eller lengst? Hva om jeg fortalte deg at du bør legge fra deg tanken om å forbrenne mest mulig kalorier og heller fokusere på ha det gøy og oppleve mestring på trening? Forskjellen fra å trene seg helt i kjelleren eller stoppe når leken fremdeles er gøy har lite å si i det store bildet. Bortsett fra at det ene kan du gjøre resten av live mens det andre krever enorm innsats og du faller av etter en liten periode. Å gjøre ting «best mulig» og «mest effektivt» krever enormt mye mer innsats uten noe sørlig bedre resultat. Gratulerer,  du forbrant 800 kcal på trening men orker ikke å gjøre noe som helst de neste 2 dagene… snakke om at vinningen går opp i spinningen.

Tenk litt mer langsiktig og Spørr deg selv:

Er dette her noe jeg trives med på sikt? Vist ikke, hva er vitsen med å investere så mye tid, penger og innsats på det? Bruk heller disse ressursene på å etablere gode vaner og skap en hverdags som du trives med, men som samtidig utfordrer deg nok til å skape en endring og gi fremgang.

Så Til deg som tenker:

« For noe piss! go Hard or go home»

Så vil jeg at du spør deg følgende:

Sliter du med cravings? 

Har du lite overskudd? 

Sover du dårlig?

Tenker du på mat 24/7?

Tenker du på neste trening rett etter siste øk?

Har du vondter? 

Sliter du med søvn?

Har du lite driv i hverdagen? 

Dette er alt tegn på at man kjører kroppen for hardt. Spesielt du som sliter med å gå på en smell/ faller av en «diett»/»treningsprogram»  bør ta til seg dette.Ett ekstrem fører til et annet. Ekstrem Trening fører ofte til ekstremt matsug. Trening skal være hardt, men Det skal også være gøy. Fysisk aktivitet bør gi deg overskudd i hverdagen. Det bør gi deg lyst til å spise sunt og gi deg mer drivkraft i hverdagen.

Iblant er det knalltøft og tungt, men til syvende og sist skal du kunne avslutte med et smil og glede deg til neste økt.

Har man denne oppfatningen rundt trening og kosthold er det ikke rart at man leter etter unnskyldninger for å «ikke ha tid». Det er heller ikke rart at man blir skadet eller brenner ut. Og det kommer heller ikke som et sjokk at du er avhengig av motivasjon for å karre deg på trening dersom du vet at du skal pine deg selv de neste x antall minuttene. Dersom du ikke vet hvorfor du gjør øvelse y men bare gjør det er det heller ikke rart at trening er kjedelig.

Trening er sosialt og viktig for mental helse.

 Trening skal slettes ikke være slik. Trening skal gi deg glede, mestring og overskudd. Ja iblant er det tungt å komme seg på trening, iblant skal man også pushe grenser. Men hver bidige trening skal ikke være en kamp eller et kappløp hvor du skal prøve å forbrenne sjokoladen fra kvelden før.

Det er lov ( og viktig ) å ta pauser i økten for å sikre god kvalitet. Du må ikke ha høy puls hele veien.

Ønsker du å trene regelmessig må du ta finne noe du trives med. Du må ta eierskap til treningen å forstå hvorfor du gjør det du gjør. Du må også lære deg at du ikke må slå en rekord hver bidige økt. Fremgangen kommer av at du trener strukturer og jevnlig over lengre perioder. Ikke av å prøve å overgå deg selv hver økt.

Trening skal gi deg noe, ikke tømme deg!

Ønske du å høre mer om temaet kan jeg anbefale deg disse episoden fra Trening og Livsstilpodcasten:

Hva skiller dem som faller av fra dem som fortsetter? 

https://open.spotify.com/episode/3clJSXDf0ufhCZoSbPC6EP?si=x90U557TTpSZYsuWSv2NxA&dl_branch=1

Hvordan bli en stayer?

https://open.spotify.com/episode/4CesttYG53m2L0XUVaj8OJ?si=ZcjrRdq5QoqJpcHw8Yts0w&dl_branch=1

Hvordan ha progresjon på trening:

https://open.spotify.com/episode/1SgGzxU3dLb1JDGcy35iDJ?si=jv_OXEhAQk620AzXrOfu6g&dl_branch=1

Garderobeprat episode om trening:

https://open.spotify.com/episode/5SjfYMijIkTIBzeTtrOv3k?si=ZnKOtf06SOCr-_B9ze2goQ&dl_branch=1

https://open.spotify.com/episode/52ftV4zRbAquxXjp7vUrXy?si=phSHl7TMTr22pINvQq0NyQ&dl_branch=1

Vil du lære mer om trening? Sjekk ut denne serien med Tor Sandum

https://open.spotify.com/episode/2lbP5QzYebRxn3qYc9bBX1?si=p-yrknt7RT-1PVJ15_kuvQ&dl_branch=1

Dersom du ønsker å bli en stayer på trening, men ikke helt vet hvor du skal starte hjelper vi deg gjerne! Vi skreddersyr et opplegg rundt dine behov og ønsker. Alt fra online oppfølging og kostholdsveiledning  til PT-timer og massasje.

Ta kontakt på:

Post@ptservice.no