Den 6382. artikkelen på internett om motivasjon

Så var det denne eminente motivasjonen. Det er et rart fenomen, som kan endres veldig fra situasjon til situasjon og fra dag til dag. Den ene dagen er den ikke å oppdrive. Vi leter hele dagen, og uansett hvor vi leter så finner vi den ikke. Alt føles som et ork.Andre dager så får du tak i den. Da kjennes det som alt er oppnåelig. Når vi først har funnet motivasjonen, setter vi oss store mål og lager enorme planer. Men så, før vi vet ordet av det er den borte igjen, og det vi satt oss som mål virker helt umulig. Så tilfeldig som motivasjon er får vi tidenes motivasjonsboost igjen. Atter en gang får vi fingeren ut av rompa og smir store planer. Men hva skjer når motivasjonen forsvinner igjen?

For en liten periode biter vi tenna sammen, men til syvende og sist brenner vi ut, igjen. Til tross for at vi periodevis jobber knallhard ender vi opp i et evig frem og tilbake som ikke leder noen som helst vei. Det er denne uforutsigbarheten som gjør at motivasjon ikke er noe vi bør støtte oss på dersom vi ønsker å få noe igjen for innsatsen vi legger inn. Å skape en endring krever kontinuerlig arbeid over tid. Baserer vi handlingene våre på noe så varierende som motivasjon, vil vi ikke komme særlig langt. Det er derfor det heller ikke er noen særlig vits å sitte og vente på motivasjon for å komme i gang med noe. Gi blaffen i det. Motivasjon kan gi oss en liten boost på en ekstra hard dag. Det er en liten bonus, ikke grunnmuren. Motivasjon er noe som kommer når vi ser resultater av hardt arbeid. Motivasjonen kan hjelpe oss å gi det lille ekstra for å nå neste steg. Men motivasjon er IKKE det som gjør at du står opp hver morgen og gir jernet. Jobben vi gjør bør basere seg på disiplin og viljestyrke. Det skal være mulig å arbeide målrettet selv på en dårlig dag. Målene dine bør være noe du brenner for og tidsrammen du setter deg selv bør være realistisk.

 

Problemet ligger i at vi liker å sette oss mål når vi er motivert. Akkurat da overvurderer vi hvor mye vi har å gi. Vi setter oss alt for høye mål og strenge krav. Når motivasjonen plutselig forsvinner brenner man ut og gir opp. Dette er årsaken til at mange sliter med å komme seg opp fra sengen om morgenen, prokastinerer etc., fordi de er avhengige av motivasjon for å kunne innfri kravene de selv har satt seg. Start med å sette deg fornuftige, oppnåelige mål, mål som spiller på lag med deg og hva du ønsker. Ikke bare mål som hadde vært kjekt å oppnå, hvis det var mulig, men ting du genuint brenner for og vet du kan oppnå bare du legger ned innsatsen som kreves. Start i det små. Gjør små endringer i oppførselen og prioriteringer som ikke krever så mye.  Start med å gjøre så lite som mulig for å få fremgang mot målet ditt.  Etter hvert som du ser fremgang og bygger moment i det du gjør, vil aktiviteten trolig få mer og mer indre verdi for deg. Du vil ta mer og mer eierskap, og ting vil gå mye mer lettvint. Da er det på tide å øke kravene for deg selv, og bygge videre for å skape grobunn for fremgangen. Lag først en grunnstruktur. Når den sitter begynner du å finpusse. Litt som å male ett maleri. 

 

Husk også å reflektere over hva du har gjort, og hva du har oppnådd. Analyser feiltrek og finpusse prosessen slik at det blir lettere og lettere for deg, samt mer og mer tilfredsstillende. Ved refleksjon over hva du gjør vil du etter hvert lære å sette større og større pris på hva du gjør for deg selv, og hva de gir deg. Du finner gleden i selve reisen istedenfor å prøve å skynde deg i mål fordi du har sett deg blind i målene du har satt deg. Dess mer du jobber med dette, og fortsetter å regulere oppførselen din, slik at du opprettholder momentet du opparbeider deg, vil det bli lettere og lettere.Du vil merke at det blir mer og mer en selvfølge, og en naturlig del av hverdagen. Det er her du virkelig blomstrer og briljerer, ikke bare på trening, men i langt flere aspekter av hverdagen enn det du kan se for deg.Det vil selvfølgelig komme tunge dager. Dager der du må mobilisere litt ekstra. På disse dagene er det å ha et mål vi brenner for gull vært. Det er disse dagene du tar PWO, ser en motivasjon video på YouTube og smeller på favoritt spillelista. Det er disse dagene du drar frem litt motivasjon fra lageret. Vist du legger lista så høyt at du må gripe etter motivasjon hver dag vil du tømme lageret fortere enn du får fylt det opp igjen. Kjører du på for hardt vil Etter en liten periode lageret være tomt og du gir opp. Det er helt vanlig at fremgang ikke skjer linært. Ikke Riv deg i håret over at vekta har gått opp en uke selv om du har spist kanonbra. Uansett hvor flink du er Så kommer ikke vekta til å være lav hver gang du går på den. Den daglige Vekten hopper opp og ned på grunn av mange andre faktorer en kunn økt eller mistet fettmasse. Ikke fortvil dersom bicepsene dine ikke har vokst siden sist måling selv om du har trent som en Gud.  Selv om du følger planen til punkt å prikke kommer ikke bicepsen din til å vokse lineært.. Antall kilo eller repetisjoner du klarer å løfte varierer også fra dag til dag. Det at du løfter mindre en dag betyr ikke nødvendigvis at du gjør noe feil eller har blitt svakere. Hvor muskuløs du føler deg eller ser ut vil også variere enormt fra dag til dag. Spesielt når det kommer til speilbildet ditt så er hjernen din glad i å spille deg et lite puss. Jeg forstår at det kan være irriterende. Men vi mennesker er ikke maskiner. Det er helt vanlig å ha en dårlig dag.  Det betyr ikke at du er på villspor. Ikke last alle planer over bord å overreager. Det er ofte her vi tar valg og smir planer som ikke er bærekraftig.  Istedenfor å prøve å «hente deg inn» så Aksepter at dårlige dager er helt vanlig. Det er del av prosessen. Hadde fremgang vært lineært og skjedd over natten så hadde alle sett ut som fitness modeller, løpt maraton og løftet 3xkroppsvekt i markløft. Om det var lett hadde ikke folk desperat lett etter smutthull. Det hadde ikke vært et marked for utallige»super kurer » eller » beste dietten» for «beste programmet for raske resultater».

Blir fristet til å prøve fancy metoder som lover resultaterer på en uke eller har du lyst til å gi opp fordi det tar lang tid?Velkommen til klubben. Vi har alle dårlige dager. Alle. Til og med den sterkeste mannen og den mest utholdende kvinnen du kjenner. Hvorfor får dem det til med ikke du?Fordi Dem har brukt latterlig mye tid på å lære seg disiplin og gode vaner. Dem har Akseptert at resultaterer ikke kommer med ekspress Posten. Dem har funnet ut at dem må være tålmodig for å få gode resultater. Dem overreagere ikke på en dårlig dag. SLUTT å lete etter den raskeste veien. Let etter den mest bærekraftige løsningen. Det er ikke snakk om at du er svak eller mangler «motivasjon «. Du må være tolmodig selv om resultatene helst sku kommet igår. Legg lista på et sted der du klarer å fortsette selv om du føler deg rass en dag.  Om du er villig til å gjøre det, så vil du lykkes, jeg lover. Men lovnaden min betyr ikke en dritt så lenge du ikke selv gjør grep.

Man pusher gjennom eksamener, man jobber flere år og man står opp når vekkeklokka ringer selv om man er trøtt. Vi gjør det fordi vi vet hva det gir oss! La trening bli det samme. Det er urealistisk å tru at alt det du gjør skal være kjempe kjekt. Noen ting må vi bare gjøre. En voksen person klager heller ikke over å pusser tenner for god tannhelse. Det er like viktig å ta vare på helsa, som lommeboka, tennna og huset!

Sett deg mål som gjør at du kan gjøre ting du liker og som gir deg mestring! Da er sjansen stor for at du drar tilbake. Du husker de gode følelsene, og vi mennesker handler ofte ut ifra de. Legg inn en liten innsats til tross for mangel på motivasjon, det er slik det bli en rutine. Alt er bedre enn ingenting, det viktigste er at du holder momentumet oppe. Du er på er på rett vei dersom du Finner unnskyldninger for å få tid til å jobbe mot målene dine istedenfor å lete etter unnskyldninger for å unngå å gjøre det. Tenk at du sitter i en båt som skal over ett hav. Den andre siden på havet er målet ditt. Disiplin og vaner er åretakene du tar. Dem er forutsigbare og du bestemmer selv hastigheten. Motivajson er vinden. Iblant har du medvind og iblant har du motvind. Sitter du bare i båten og krysser fingrene for at vinden skal blåse deg over kommer du ikke særlig langt. Det ene kan du kontroller.  Det andre kommer og gårMener du at du ikke ser resultater eller føler du som å gi opp? Husk dette:

Vet du hva som er Det siste som vokser på et frukttre ? Frukten.

Trenger du hjelp med å gjøre dette forandringen?
Vi i PT service hjelper deg gjerne med å finne løsninger som du trives med, som er bærekraftige og gir resultater.

Ta kontakt for en uforpliktende samtale på:

post@ptservice.no

 

Gi også gjerne podcasten vår en lytt: