10 Tips for å nyte selskap med god samvittighet

Til tross for situasjonen vi er l regner jeg med at flere av dere skal i selskap eller lignede.Det er mye kos. Mange hyggelige mennesker, kjekk underholdning og masse god mat og drikke.Men realiteter er at mange blir litt nervøs og nervøs med tanke på mat og drikke i selskap.Selve maten er ofte ikke problemet. Utfordringen er følelse av skam, bekymringer og dårlig samvittighet mange sitter igjen med.Det som opprinnelig skulle bli en fin og koselig kveld får en bitter ettersmak dersom vi går på en smell. En av de beste strategiene For å unngå de negative tankene og stresset rundt mat og drikke er å ha en plan. Så her kommer rett og slett jeg noen tips på hvordan du kan kose deg uten å ende opp med en “snaccident”

( PS! Foretrekker du å lytte til tipsene kan du sjekket ut disse episoden fra Trening og Livsstilpodcasten:

https://open.spotify.com/episode/2tYiQIPLDLqyUyi7W4u425?si=EZvxWDesRXCqNmCBGuGhEA

https://open.spotify.com/episode/4KpmwI3N5gs76d2fStXFzt?si=3cNjjLGvSr2Ld9DAB7Ebuw

https://open.spotify.com/episode/7svUMYGLGobP0Qm2KsxAuH?si=7DwKkciFTb2e6pBg_HWrfA

https://open.spotify.com/episode/29RzW0SZtgXMRtWwL2Rl06?si=VSNrH1ApT6KlfTcLhOhq4g

1️⃣ Senk skuldrene og fokuser på deg selv.  Ingen kan bestemme hva du skal spise eller drikke. Det er du som sitter ved styret. Det er ingenting du MÅ gjøre bare fordi andre gjør det. Bare ved å være litt mer avslappet tar man allerede bedre valg.

2️⃣ Tenk føre var og Fyll opp med det kroppen trenger! Vist du vet at middagen inneholder lite næringsrik mat så vær obs på å få i deg masse næringsrik mat til lunsj og frokost.  Dvs mye frukt og grønt, fullkorn, magert protein, bok vann etc. Det du ikke får i selskapet bør du fylle opp med på forhånd.

3️⃣Unngå også å sulte deg helt frem til selskapet.  Kommer du skrubbsulten til en haug med fristelser kan ting fort ende opp i fråtsing. Fyll opp godt magen iløpet av dagen. Da vet du at du allerede har laget et bra grunnlag og slipper å stresse så mye med å “spise det sunneste”.Da kan du heller kose deg meg en liten prosjon av «det digge». Er du allerede fylt opp med næringsrik mat er det lettere å stå imot fristelser. Den: «jeg klarer ikke å stoppe følelsen» kommer som regel fordi vi ikke har gitt kroppen nok næringsrik mat tidligere på dagen og brukt opp all viljestyrken vår på å sulte oss gjennom dagen.

4️⃣ Når det kommer til selve måltider bør du også tenke på hvilken rekkefølge du forsyner deg i. Start med å Fylle opp tallerkenen med grønnsaker og magert protein. Det Er kanskje ikke så lurt å start med kaloririke fløtegratinerte poteter og bacon. Tenk tallerkenmodellen med minst ½ av tallerkenen med grønnsaker. Ikke tenk at du skal ” spare ” mest mulig til desserten. Da blir det som på punkt 2. Det blir vanskelig å ta fornuftige valg når magen skriker høyere enn hjernen. Det samme gjelder til dessert. Start med frukt før du gafler innpå med pepperkaker.

5️⃣ Forsyn deg EN gang med en REALISTISK porsjon. Fyll opp tallerkenen din en gang med så mye mat som du tenker du blir mett og fornøyd av. Ikke gå i fellen med å ” bare ta litt ” men så forsyne deg flere igjen og igjen. Da vil du Sannsynligvis glemmer å nyte maten og omgivelsen fordi du konstant vurderer om du skal ta litt mer. Ikke minst blir det mindre oversiktlig hvor mye man faktisk har spist.

6️⃣Ta beviste valg og avgjørelser å stå i dem. Med andre ord: Ha en plan dem. Spør deg selv hva du og kroppen din har mest lyst på og forsyne deg med en ordentlig porsjon av det. Ikke tenk at du skal smake på alt, da ender du ofte opp med å spise mye mer. Det er viktig å stå i valget ditt. Ikke angre på det valget du tok. Valget er tatt og du kan ikke gjøre noe med det. Spontane endringer er sjeldent lurt.

7️⃣Vist du teller kalorier eller kartlegger hva spiser så fortsett med det i slike anledninger. Det må ikke være 100% nøyaktig.  Det handler primært om å være ærlig med seg selv og aksepterer valgene man tar. Unngår du å registrere det havner du i et sted med fornektelse og følelsen av at du gjorde noe ulovlig. Noe som ikke er tilfelle. Dette vil hjelpe deg å unngå svart hvitt tenking. Ett godt tips vil også være å bestemme seg på forhånd for hvor mange kalorier ert måltid skal gi en og forsyne seg deretter.

8️⃣Vær grei med deg selv.  Det er snakk om en dag.  Uansett hva som skjer så er det ikke farlig på lang sikt. Det som er viktig er at du er tilbake til gamle vaner igjen neste dag og ikke overreager. Man blir ikke tynn på en dag og på lik linje blir Man ikke tykk på en dag. Vist man hadde lagt på seg 2 kg av et ekstra kakestykke så hadde man også mistet 2 kg ved å unngå det…

9️⃣Ikke bare tenk på mat og drikke. Ha også fokus på det sosiale! Nyt samtalene du har med folk, musikken og underholdningen.  Kos er så mye mer en bare mat! Ikke la en fin opplevelse bli ødelagt av et unødvendige høyt fokus på mat.

🔟 Del opp selskapet i ulike «kapittel». Ha et kapittel dedikert til å spise og ett annet til de sosiale. Dette vil være til stor hjelp for å unngå småspising. Litt som i punkt 5️⃣. Forsyn deg en gang til hver rett med en porsjon som tilfredsstiller deg. Tar du en urealistisk liten porsjon som ikke gjør deg tilfreds vil mye av kvelden gå til å vurdere om det er « innafor» å ta litt til. Det tapper enormt På viljestyrkenatteriet. Det krever mye mindre å ta en aktiv avgjørelse en gang kontra det å ta mange mikro avgjørelser.

Jeg håper at denne artikkelen kan hjelpe deg med å få en bedre forhold til mat og drikke i høytider. Har du spørsmål eller Dersom du har lyst til å få hjelp med dette eller Ønsker å få en støttende hånd angående kostholdet ditt og treningen din er det bare å Ta kontakt for en uforpliktende prat!

 Moritz@ptservice.no

 Med vennlig hilsen Mini ( Moritz Michaelis )