Hva er greia med Betennelsesdempende Mat? Vil det å shotte X eller spise Y gjøre en stor forskjell?
03/09/2020
Vis alle

Hva er egentlig en PT?

 

Personlig trening er i vinden som aldri før. Det er flere og flere som velger å ta kontakt med en personlig trener(PT) for å få hjelp med treningen sin og kostholdet sitt.

Selv om det nå er mer normalt å bruke personlige trenere, viser det seg at flere ikke helt vet hva det innebærer.  Personlig opplever jeg også at det er mange feiloppfatninger om hva en personlig trener gjør. Ikke minst er det flere misoppfatninger når det kommer til hvem som kan ha nytte av en personlig trener. ( spoiler: alle )

Med tanke på at personlige trenere er en av det raskest voksende helserelaterte yrkene i verden er det vel kanskje greit å vite hva det faktisk innebærer, eller?

I denne artikkelen vil jeg prøve å fortelle deg hva en PT faktisk er, hva du kan forvente og hvordan den kan være med på å forandre ikke bare ditt liv, men også livet til dine nærmeste.

Hva er det egentlig en som meg driver med?

 

 

La oss starte med det grunnleggende. Hvordan er det egentlig å trene med PT?

Vel, vi har alle ulike mål og ønsker med treningen og kostholdet vårt.

En god PT kommer alltid til å tilrettelegge for deg og dine mål og ditt utgangspunkt.

Noen ønsker kanskje å nå et mål om å løfte så og så mye i en øvelse (for eksempel klare 100 kg i markløft), andre ønsker kanskje veiledning i oppkjøring mot et løp på 5 eller 10 kilometer, noen vil få bedre balanse og mobilitet, noen trenger hjelp med rehabilitering etter en skade, noen vil gå ned i vekt eller bygge muskler og noen vil kanskje få et bedre forhold til kroppen sin.

Det er også mange som trener “kun” for å trene.  Det å ha en fast treningsavtale med PT fra uke til uke bidrar til at de får gode treningsrutiner og opprettholder kontinuitet i treningen sin.

Ved å benytte seg av en personlig trener sparer man seg for mye hodebry, masse tid, er alltid sikret en hyggelig treningspartner, du kommer til et ferdig opplegg, og ikke minst så slipper du å tenke over om du utfører øvelsene korrekt. Viktigst er at du også får hjelp til å finne en skreddersydd løsning på utfordringene dine. En løsning som er basert på dine premisser og ønsker.

Så hvem er det egentlig som trenger en personlig trener?

Det finnes ikke noe fasitsvar på hvem som “trenger” en PT (selv en PT trenger PT av og til )

PT-timer kan passe for alle og enhver – uansett alder, form, erfaring og nivå.

Hvordan det er å trene med PT og hva du kan forvente av en personlig trener er umulig å svare på fordi det er skreddersydd etter dine behov og dine utgangspunkt.

Jeg kan altså ikke gi deg et konkret svar på hva en PT vil gjøre for deg. Det jeg derimot kan gjøre er å avduke noen vanlige misforståelser rundt personlig trening.

Jeg har for eksempel fått høre at “jeg må trene meg opp til å kunne ha personlig trener fordi jeg ikke er proff nok» «Jeg kan allerede alt om trening», «målene mine er ikke seriøse nok», «bare rikfolk har PT» eller at “personlige trenere bare står og skriker og teller antall repetisjoner”.

And the list goes on and on…

Her er 5 av de mytene som oftest går igjen:

 

1) Jeg er ikke godt nok trent til å ha PT

La oss bare slå fast først som sist at det ikke finnes noe som helst krav til form og nivå for å ha PT – tvert imot..

Det å trene med PT er kanskje nettopp det som er mest nyttig i en startfase for mange slik at man får lært seg god teknikk og tilpasset øvelser og økter til sitt nivå. En PT kan hjelpe å skape en forståelse for trening og kosthold som gjør at man får et eierskap til det man gjør.

Det er mye mer givende å gjøre noe når du vet hvorfor du gjør det istedenfor å bare gjøre noe på måfå.

Når man ikke forstår grunnen for at man gjør det man gjør er det veldig fort gjort å gi seg fordi det ikke betyr noe for en uansett.

Ikke minst vil god teknikk og kunnskap hjelpe deg å nå målene dine raskere og gi deg verktøy til å forstå hvorfor noe kanskje ikke fungerte.

Også de med lang treningserfaring merker at det å ha PT er viktig for å kunne sikre at øktene består av smart trening med god kvalitet. Det kan være veldig vanskelig å ha et objektivt syn på egne handlinger. Dette er en av grunnene for at toppidrettsutøvere ikke trener seg selv.

Husk at vi alle har startet et sted og alt har vært nytt og ukjent for oss også. Ingen er “for dårlig trent” eller “for svak” til å ha PT. Mest sannsynlig kommer du til å bli overrasket over deg selv og hva kroppen din klarer – noe som bidrar til mestringsfølelse og treningsglede.

Det er ikke noe som heter ”å ikke være godt nok trent”. Vi er alle forskjellige og har ulike nivåer og mål!

 

2) Man må ha PT flere ganger i uken for å få resultater

Dette er svært individuelt. Denne påstanden kan angripes fra flere hold: for det første så kommer det helt an på hva målene dine er og hva du faktisk gjør på trening som avgjør hvor kjapt du opplever framgang og resultater.

For noen er det helt nødvendig med PT 2-3 ganger i uken for å sikre mest mulig effektiv økt med god kvalitet. Andre er mer selvdrevne og klarer seg fint med 1 PT-time én gang i uken, annenhver uke, eller kun oppfølging via online coaching.

Det samme gjelder for dem som får kostholdsveiledning.

Ved å ha en forpliktende avtale noen uker frem i tid vet man at det er viktig å ha litt egeninnsats før neste møte.

Alt er bedre enn ingenting! Det mest populære medelmskapet vi har er 2 x 30 min i uken.

3) Du må trene minst 1 time, bli dødslisten og nærmest krype ut etter timen. Hvis ikke, har det ikke effekt og resultater uteblir.

Dette er stemmer ikke. Først og fremst så kan du helt fint ha gode og effektive økter på et kvarter. Det er selvsagt begrenset for hva man kan utføre i løpet av 15 minutter, men det betyr ikke at det ikke fungerer.

Uansett hvor lenge du ønsker å trene så vil en PT alltid tilrettelegge treningen og kostholdet for at det skal passe inn i din hverdag og slik at du kan nå dine mål.

Treningen du gjør, og kostholdet du følger skal på ingen måte gjøre at du kvier deg for å komme på trening. En PT vil hjelpe deg å finne trivsel og mestring med trening og gi deg forståelse for hvorfor du bør spise på en viss måte.

 

4) Personlige trenere står bare og kjefter.

Heldigvis er vi forbi den tiden PT-er ble oppfattet som typiske militær-instruktører som står og skriker at du må jobbe hardere på en tredemølle.

Det er selvfølgelig PT-er som hever stemmen sin under PT-timer som kanskje kan oppfattes som “streng” – men vi kjefter aldri.

Det er som regel fraser som for eksempel “kom igjen nå!”, og “du klarer dette, hold ut!” som PT-en sier. Noen blir motivert av å bli pushet på denne måten, mens andre ønsker å bare ta det helt rolig og er fornøyd med å høre “bra jobba” eller “herlig innsats”.

Uansett så er det viktig å avklare dette med den som skal trenes på forhånd; spørsmål som hva er det DU motiveres av – hva slags tilbakemeldinger fra meg kan øke innsatsen din? er noe jeg alltid spør mine PT-kunder om.

Kommunikasjon og det å ha et godt samarbeid er helt avgjørende for å få mest mulig ut av våre PT-timer og det å vite hva som motiverer er et viktig verktøy.

En kostholdsveileder ville på lik linje aldri kjefte på deg fordi du har spist noe «usunt» eller gått på en smell. Kostholdsveiledning vil derimot hjelpe deg med å forstå hvorfor du gjorde det du gjorde, og hva du kunne gjort istedenfor. Dere vil sammen finne løsninger som du kan bruke i hverdagen din. Kostholdsveilederen vil gi deg lyst til å spise på en mer helsefremmende måte.

Målet til en PT er ikke å gjøre deg mest mulig sliten. Målet er å gi kunden mestring og hjelpe dem å bli den beste versjonen av seg selv!

5) Jeg har ikke råd til PT

Hva som er dyrt for noen er billig for andre. Det er full forståelse for at det avhenger av økonomiske faktorer og budsjettprioriteringer.

Når det gjelder de som kommer med setningen “jeg synes det er litt dyrt” eller “det er en luksustjeneste å ha personlig trener”, så skjønner jeg at det kan virke skremmende å betale for et produkt som du kanskje egentlig ikke vet så mye om.

Vi PTer bruker en del tid til å bli godt kjent med kunden, både med tanke på fysisk aktivitet, men også på sykdomshistorie, mental helse, hva personen faktisk liker å trene eller eventuelt ikke liker å trene, og andre relevante faktorer.

Når man skal bli godt kjent med en person så krever det litt mer enn bare en telefonsamtale på 5 minutter. Når man kjøper PT-timer så er det normalt at man betaler hele totalsummen i begynnelsen av oppfølgingen eller for et månedsabonnement.

Jeg forstår at det kan høres ut som mye penger når man kun ser på den prisen isolert sett, men man investerer faktisk i en helsetjeneste. Denne helsetjenesten sikrer individuell tilrettelegging, veiledning og trening tilpasset deg, ditt utgangspunkt og dine mål.

Har du ikke tid eller råd til å investere i ukentlige PT timer finnes det som regel mange andre løsninger. Online coaching, duo-timer eller kun oppfølgingstimer i ny og né.

Det er med andre ord ikke nødvendigvis lønn som avgjør om man “skal ta seg råd” til å ha personlig trener eller ikke. Det handler om prioriteringer. Har du for eksempel lyst til å teste ut personlig trener, men føler du ikke har råd bør du finne ut hvor du kan spare inn på budsjettpostene dine. Hvor ofte kjøper du ny mobiltelefon eller dataspill? Hvor ofte spontanhandler du kaffe og nye klær? Hvor ofte går du ut på restauranter og spiser? Alle disse småsummene utgjør til slutt store summer.

Still deg heller selv disse spørsmålene:

Hvis du for eksempel ønsker å redusere kroppsvekten din, eller å klare din første pullup, eller bli sterkere i ryggen for å minimere risikoen for ryggplager og dårlig gange over tid, å bli sterkere i beina til å kunne gå den toppturen du drømmer om – Hvor mye betyr dette målet for deg?  Hvor mye er det verdt for deg å faktisk ha en funksjonell og fungerende kropp? Hvor mye betyr helsen din for deg? Hvor mye er du verdt å investere i helsa di?

Tenk over alt en PT kan hjelpe deg med og alt som skjer *bak kulissene¨*
Prisen du betalerer ikke kun for selve PT-timen, men for en helhetlig oppfølging skreddersydd til dine behov.

Med en PT får du en som heier på deg, som vil ditt beste og som vil at du skal nå dine mål. Du får en som bryr seg, som tar hensyn til deg og dine eventuelle utfordringer. Du får en som kan trening og som vet hvordan du best skal oppnå det du faktisk ønsker deg. Du får en som hjelper deg med teknikk, en som hjelper deg til å pushe deg, eller bremse deg (ja, noen kan faktisk også bli litt for ivrige enkelte ganger), og en som ser deg. Den timen du har personlig trener så er det faktisk du som er i fokus.

Mange personlige trenere holder som sagt kontakt med kundene mellom PT-timene. Vi vil gjerne vite om kroppen kjennes ok ut dagen etter en PT-økt, om du har fått trent og spist som planlagt de to ukene du var på ferie – ikke fordi vi mener å mase eller pushe, men fordi vi er her for å dytte deg fremover og holde deg på riktig kurs.

 

Gjør du noe i dag så kan det hende du unngår større utgifter på medisiner, behandlinger av skader eller fysiske utfordringer senere i livet ditt. Personlig trening handler om så mye mer enn å bare trene. Det handler om å føle seg bra, og når man føler seg bra så har det gjerne positive ringvirkninger på andre ting i livet også.

Tenker du at  PT noe for deg eller noen du kjenner?
ta kontakt med oss på post@ptservice.no

Dette er forfattet av Moritz Michaelis, Har du spørsmål til ham og ønsker info kan du gå inn på Instagram @morimi_mini eller sende ham en mail på moritz@ptservice.no

Har du lyst å høre mer av oss?
Sjekk ut podden vår da vell!

Du finner Trening og Livsstilspodcasten overalt hvor du hører podcast.