Forbrenning Del 3 – NEAT
17/07/2020
Boost forbenningen din – Hva er forbenning-DEL 5
02/08/2020
Vis alle

Er det egentlig noe vits å trene? Forbrenning Del 4

Kjenner du deg igjen i bilde over?

Alt for mange tror at hver trening skal være en kjellerøkt. Man skal lide og kjenne blodsmaken.

Jeg er helt Enig. Iblant er det det som må til. Det kan kan deilig å pushe grensene litt. Men bare IBLANT. Vist du trur at du skal kjøre deg helt ut på vær økt så har du misforstått noe.
Ja, trening bør være tungt/utfordrende. Men ikke beinhardt, ikke hver gang.
Vist du er av oppfatningen av at hver trening skal være jævlig og vond så vil terskelen for at du trener være myyyye høyere.
Er du en av dem som ofte har planeer om å trene, men så orker du ikke?
Kommer du alltid på unnskyldninge?
Gruer du deg mange dager i forveien før trening? Er du en av dem som må hype deg opp med Koffein, hard metall musikk og tilbehør før hver økt? Dette er alt tegn på at du bør revurdere din tilnærming til Trening.

Selv om du klarer å pushe deg gjennom hver økt så spør jeg deg?
Sliter du med cravings? Har du lite overskudd? Har du vondter? Sliter du med søvn? Har du lite driv i hverdagen?
Dette er alt tegn på at man kjører kroppen for hardt.

Spesielt folk som sliter med å gå på en smell eller alltid faller av en “diett” elleret “treningsprogram” bør ta til seg dette. Et ekstrem fører til et annet. Ekstrem Trening fører ofte til ekstremt søtsug.  Dermed er det kanskje ikke så lurt å pushe seg enda hardere på trening bare for å forbrenne noen ekstra kalorier.

Du skyter deg selv i foten. Du kveler deg gjennom ekstra hard trening som bare resulterer i at det er enda vanskeligere å stå imot fristelser

Trening skal være hardt, men ikke for hardt. Det skal være gøy og gi deg overskudd i hverdagen. Det skal gi deg lyst til å spise sunt og gi deg mer drivkraft i hverdagen. Det skal gi deg bedre humør.

Trening skal ikke bare bli sett på som et verktøy for å brenne mest mulig kalorier.

Hvofor bør du ikke prøve å “trene deg ned i vekt”?

Vell, svaret på det Bringer oss inn på del fire av denne artikkelserien. Jeg vil snakke litt om den bolken av forbrenningen vi overvurderer mest. Nemlig TEA.

Thermic effect of activity .
Det er Energien vi bruker på trening og bevist aktivitet.

Den store elefanten i rommet er jo at denne bolken av forbrenningen kun utgjør 5-15% hos folk flest. Altså veldig lite.

Desverre er det fremdeles veldig mange som trur at dem forbrenner flere 100 kalorier på en vanlig styrkeøkt eller at dem kan spise de dem vill fordi dem har svidd av så mange kalorier på dagens HIT trening.

Media forsterker dette bilde ved å reklamere for ting som “prøv denne fettforbennde super-økten” ,” tren deg til sk2020″, eller ” fatburning HiT”.

Den knallharde realiteten er desverre at med mindre du trener veldig mye og er veldig godt trent slik at du tåler en slik treningsbelastning på sikt så vil ikke kaloriene du bruker på trening utgjøre noe særlig forskjell på vekten.

Jeg blir nesten daglig spurt om hvor mange kalorier trening x eller y forbrenner. Eller enda bedre: hvilken øvelse som er mest fettforbennde.

Svaret er at det er umulig å si nøyaktig hvor mange kalorier du bruker  med mindre man trener i metabolsk kammer eller har på seg en maske som måler oksygen forbruk.

Man kan selvfølgelig komme med grove estimater. Blant annet ved hjelp av å måle pulsen, watt, distanse  etc.

Men realiteten er jo at det egentlig ikke betyr så særlig mye. Kaloriene du forbrenner på trening ( med mindre du trener tungt flere timer om dagen) har ikke særlig mye å si for den totale forbrenningen din.

Dersom målet er vektnedgang så gjøres mesteparten av jobben på kjøkkenet. Så svaret på “den beste treningen for fettforbenning” er “legge ned gaffeln og lukke munnen litt tidligere “

Dersom målet er å redusere vekten så er det uten tvil mer effektivt å gjøre noe med kostholdet fremfor å utelukkende trene. Hvorfor?

Enkelt å greit fordi det krever en del å skape et stort nok kcal underskudd av kun trening.
En studie viste nylig at vanlig styrketreningsøkt
forbrenner et sted mellom 75-300 kcal per økt.

Hva med kardio? En person på 70 bruker ca 300 kcal på å løpe 4,5 km.

Tallene kommer jo selvfølgelig ann på intensitet, treningsstatus, varighet og treningsvolum. Men dette er altså gjennomsnittlig verdier.

Samtidig blir det i mine øyne feil å si at trening er meningsløst for vektnedgang.

Det er utallige studier som viser positive effekter av trening sammen med vektnedgang.

Uten å gå i detalje så nevner jeg ting som bedre helse, større sjanse for å holde den nye vekten, bedre kroppsamensetning, redusert aldring, skadeforebyggende, bedre mental helse, bedre kroppsamensetning, bedre kroppsbilde, økt energinivå, økt kaloriforbruk, bedre kognitive funksjoner med mer.

Med andre ord så er det ingen tvil at trening ikke er bortkastet. Hadde trening vært en pille hadde det nok stått øverst på dopinglister.

MEN, man må også huske at økt trening kan føre til at vi spiser mer fordi vi trur vi “fortjener det” eller at vi rett og slett er mer sulten.

Så selv om du forbrenner 300 kcal ekstra hver dag på trening betyr ikke det nødvendigvis at du er i et underskudd på 300 kcal. Det er du kun dersom du spiser så mange kcal som er vedlikeholds kalorier uten trening.

Du må med andre ord spise som før til tross for økt appetitt. Det er ikke særlig mye mer mat man kan spise for så mange kalorier. En stor bana, en proteinbar eller en ekstra porsjon ris. Så Med mindre du er veldig bevisst på matinntaket vil du nærmest automatisk kompansere for økt energiforbruk på trening.

Så hvorfor orker Vi bryet?
Vell, dersom det eneste målet ditt er å forbrenne kalorier så er nok ikke styrketrening veien å gå. Kardio er mye mer effektivt når det kommer til å brenne kalorier.
Men styrketrening har som jeg tidligere har snakket om utallige andre fordeler.

Dersom du er bekymret over kaloriinntaket ditt så er det mye lettere å gjøre små endringer i hverdagen for å spise litt mindre istedenfor å prøve å forbrenne de ekstra kaloriene.

Det tar 2 min med viljestyrke å si nei takk til sjokoladen, men det kan ta opp til 60 min med viljestyrke å forbrenne den igjen ( 100g Sjokolade)….

Husk, til syvende og sist så er det etterlevelse som er viktigst. Gjør det du trives med,det gjør det mye lettere å nå målene dine. Spør deg selv: har du virkelig tid/lyst til å måtte trene hver dag for å kunne gå ned i vekt?

Ikke let etter den treningen som forbrenner mest. Gjør den treningen du må finne unnskyldninger for å gjøre istedenfor å gjøre noe der du konstant leter etter unnskyldninger for å unngå den.

Take away:
Trening har utrolig mange fordeler. Men ikke la vektnedgangen stå og falle på trening.
Det er mye lettere å skape et kaloriunderskudd ved hjelp av små kostholdsendringer
Trening er gram. Kosthold er kilo.

Vil du vite mer om temaet? Gi podcasten vår en lytt:

Jeg håper du fikk noe ut av denne artikkelen.

Vil du komme i kontakt med meg for å få hjelp med å nå dine mål eller dersom du har noen spørsmål så send meg en mail på:

 

Moritz@ptservice.no

 

Ellers kan du også gjerne følge meg på min instagram:

@mini_morimi

 

https://www.instagram.com/mini_morimi/