Bør du gi fra deg litt ansvar?
25/03/2020
Vi legger det personlige i online oppfølging
02/04/2020
Vis alle

Hvorfor er det et ork å trene?

Vi mennesker er jo egentlig skapt for å bevege oss. Så hvorfor skal det være så innmari tungt å trene? Og hvorfor er det slik at noen orker å trene nesten hver dag hele livet og elsker det, mens andre hater det? 

Fellesskap og tilhørighet er noe som står veldig sterkt hos oss i PT service. Det å ha omgivelser man trives i er ekstremt viktig for å holde ting gående

Jo, svaret er egentlig frustrerende enkelt. Det handler om tankesett og hvilken tilnærming vi har til fysisk aktivitet.

– 

Jeg trur at hovud problemet ligger i at mange ser på trening som en måte å bli sliten på eller å forbrenne mest mulig Kalorier på. Da blir trening fort et ork. Dersom målet alltid er å bli mest mulig sliten eller å bruke mest mulig kalorier så skjønner jeg at trening kan være “pain in the ass”. Dørstokkmila blir fryktelig lang når du har den tilnærmingen til fysisk aktivitet. Det er heller ingenting du MÅ gjøre. Det viktigste er at du trives med det du gjør og gir kroppen muligheten å gi sitt fulle potensial og blomstre! Sett pris på kroppen din, hjelp blomsten å spire istedenfor å la den råtne..

 

Finn den aktiviteten du trives med og som du får mestringsfølelse av!

Men hva om jeg sier deg at trening ikke handler om å forbrenne mest mulig kalorier eller om å føle seg som overkjørt av en trailer, men at det tvert imot handler om mestring, glede og det å føle seg bedre i kroppen sin. 

 

Desverre er det alt for få som har fokus på teknikk, mestring, utføring og koordinasjon. Spesielt klassiske gruppetimer eller YouTube videoer etc. har ofte mest fokus på høy musikk, fancy øvelser, skriking og med mål om å få kundene mest mulig utslitt og svette. Du har jo ikke trent ordentlig med mindre du såvidt klarer å gå neste dag, eller i det minste kjenner at middagen er på vei opp igjen….eller?

Det skal selvfølgelig være tungt og vondt iblant. For fremgang må man iblant ut av komfortsonene

 Denne tankegangen gjenspeiler seg også hos folk som startet opp med å trener på egenhånd. Det er er jo egentlig ikke særlig rart med tanke på at trening nesten alltid blir ufattelig tungt og jævlig på Sosiale medier etc.  Folk glemmer at det dem ser på sosiale medier eller på TVen som regel er høydepunkter eller konkurranser. Man får jo mye flere likes av å legge ut en film der man nestens bryter sammen under knebøy stanga kontra ett bilde av en “vanlig” trenignsøkt. Hvem vil liksom se bilde av #roligsøndagstur.

Et bilde med #restitusjon #skadeforebyggende får liksom ikke like mange likes til tross for at det er like viktig

Når man trur at vær økt man trener skal være en kjellerøkt så blir man fort litt for avhengig av motivasjon.  Men treningen din bør ikke være avhengig av motivasjon. Motivasjon er et verktøy du bruker på de alle tyngste dagene, motivasjon er noe du bruker for å ta neste steg. Det er ikke noe du bør være avhengig av for at hverdagen skal gå rundt. Det er det dedikasjon, rutiner og trivsel som gjør. Legger du lista så høyt at du er avhengig av motivasjon for å gå på en vanlig trenignsøkt så legger du lista for høyt. Sliter du daglig med å” motivere “deg til å være i fysisk aktivitet så trur jeg du bør revurdere noen av valgene i livet ditt. Spør deg selv hvorfor det er så tungt. Grunnene til at du føler deg som en dass kan vi gå gjennom en annen gang, men nå tilbake til trening:

 

Denne alt eller ingenting mentaliteten er dessverre et problem som gjenspeiler seg overalt. Istedenfor å se på trening som noe som skal mestres så går folk inn i Trening med mål om å bli mest mulig utslitt og brenner flest kalorier. Da er det ikke rart at folk ikke orker mer etter en stund, eller må motivere seg for hver økt. Selvfølgelig blir man lei av noe man ikke mestrer og bare gjør for å gjøre det. Det er jo heller ikke gøy å støvsuge bare for å støvsuge, men støvsuging kan bli helt alright Vist du hey at du ender opp med en ren og pen leilighet. Du må ha et mål. Du støvsuger jo ikke bare i sirkler bar for å støvsuge. Du lager en plan for å bli ferdig mest mulig effektivt. Det samme gjelder treningen din.

Smil! Du bruker kroppen din til de den er skapt for!

Ikke minst så øker jo denne Holdningen om å gå “all out”  også risikoen for skader. Istedenfor å se på trening som noe man skal bli mest mulig sliten av så bør man se på det som en “kunst” som skal mestres. Muhammed Ali gikk heller ikke på trening og slo på en sekk for å bli sliten. Han trente for å få en perfekt teknikk. Dersom vanlige folk hadde trent med mål om å mestre for eksempel en knebøy og markløft istedenfor å trene det for å bli sliten i rompa så hadde dem sannsynligvis holdt på mye lengre, Hatt det mye morsommere og vi hadde ikke hatt så mange skader …

 Problemet kommer av at folk bare driter i utføring og teknikk og bare trener for å trene. Det blir litt som å kaste farge på et lerret istedenfor å faktisk bruke litt tid på å skape et maleri.

Sett deg ned og lag deg konkrete mål og lag en slagplan. Hva vil du få til? Hva synes du er gøy å gjøre? Gjør trening med mening. 

__

Trenger du hjelp med å finne dine mål og sette opp en plan som gjør at du når målene dine, eller vil du Hjelp med å finne en treningsform som du liker å gjøre? Vil du lære deg noe nytt og oppleve mestring? Trenger du noen som hjelper deg å etablere gode rutiner og strategier slik at du ikke er avhengig av den J**vla motivasjonen? 

Vi hjelper deg gjerne! 

Kom gjerne innom eller ta kontakt så setter vi oss ned og lager en plan for deg som får deg til å smile selv når det blir tungt

Jeg Håper at denne artikkelen kan hjelpe deg kjære leser i å finne gleden i fysisk aktivitet!

 

Dersom du satt igjen med noen spørsmål, eller vil komme med ris og ros, er det bare å ta kontakt!

Tungt, men gøy!

Hilsen oss i PT-service!

#værawesome ♥️

 

Kjenner du noen som bør lese dette? Del artikkelen med dem! Hjelp dem med å starte prosessen!

 

Dersom du fikk noe ut av denne artikkelen setter vi stor pris på tilbakemeldinger.

 

Send oss gjerne en melding om du ønsker å ta en prat♥️

 

 

Denne artikkelen er forfattet av Moritz Michaelis

 

Følg han gjerne også på Instagram:

 

https://www.instagram.com/mini_morimi

 

Gi også gjerne podcasten vår en lytt: 

https://open.spotify.com/episode/2ewApMGgdDLpdGn6uPY9wX?si=wqpoe5eZRxm6nWfFyVNyxg

 

Liker du det du leser? Gi oss et besøk på Instagramen vår da!

https://instagram.com/pt_service_?igshid=pta0dekmaxln