5 råd til den sultne leser
23/03/2020
Hvorfor er det et ork å trene?
31/03/2020
Vis alle

Bør du gi fra deg litt ansvar?

Har tiden komt? 

Først og fremst vil jeg bare si; ja, det er rare tider. Ja, jeg skjønner at du har mange bekymringer og det er mye som skjer. Jeg har forståelse for at trening og kosthold kanskje ikke er noe av det du sitter å tenker på akkurat nå. 

Eller kanskje du er en av dem som får inspirasjon til å trene hjemme, ute via Instagram eller andre sosiale medier. Det er jo kjempeflott at noe tar grep og får beveget seg. Jeg har faktisk aldri sett så mange ute å trene i parker etc. Som det jeg ser nå. 

Blir du blendet av alle de ulike tipsene, rådene etc. Slik at du ender opp med å gjøre ingenting eller bare noe svada? Bilde : Ruben og Loyd

Men, la oss være ærlige. Hvor lenge orker man å lete etter ” daily workout” eller ” ny hjemmetrening sirkel”? Hvis målet er å øke hverdagsaktivitet er det kjempe bra! Men, strukturert og målrettet trening ser annerledes ut. Da hjelper det ikke å dra litt i strikker og skli litt på gulvet til god musikk.

 

Realiteten er at dette kommer til å vare en periode. Og da tenker jeg vi kan gjøre det beste ut av det. Nemlig å tilpasse oss til situasjonen og gi hjemmetrening samme tilnærming som trening på gymmet. Strukturert trening med en langsiktig plan. Ikke bare noen vilkårlige sirkler som gjør oss varm i trøya og litt hjertebank.

Det er en stor forskjell mellom trening og trim. Vil du ha resultater bør du ha et ordentlig program.
Det gir deg eierskap og gir deg glede i det du gjør. Ikke minst er det lettere å pushe seg selv når man vet hvorfor man gjør det! Bilde : Moritz

 

Det samme gjelder når det kommer til kosthold. Bruk denne perioden til å etablere gode vaner og tilegne deg kunnskap. Bare fordi hverdagen din er annerledes betyr det ikke at du bør spise mat med dårlig kvalitet. Det er faktisk nå du bør steppe opp kosthold og livsstil gamet. Greit nok at du er begrenset med treningen, men ingen har sagt at du må spise Grandiosa hver dag og sove til 12 på dagen. 

Litt morsom anekdote: jeg var på butikken den dagen nyhetene om de nye retningslinjene kom ut. Vet dere hva som var utsolgt? Toalettpapir, Grandiosa og sjokolade….. Det var null stress å få tak i havregryn, frukt og grønt, kylling og yoghurt.

Klarer du å reflektere over hva du gjør? Det er ikke alltid lett å være ærlig med seg selv
Bilde: Dawid

Folk flest har egentlig gode rutiner i hverdagen og sklir ut i helgene. Bruk tiden nå til å forandre på vanene du har i helgene. Istedenfor 2 dager med helg i uken er det nå 7. Så du har  mer en nok tid å øve deg på 😜

 

Så nå til selve kjernen av denne artikkelen:

Ja, jeg vet det er usikre tider. Vi må alle finne oss til rette med en ny hverdag.

Det er krevende og mange må gå litt ut av komfortsonene sine når det kommer til trening. Det er også krevende å opprettholde gode vaner når hele hverdagen er snudd på hode. Jeg forstår godt at man plutselig kan finne seg å ha  hånden ½ meter ned i chipsposen klokken 16 på en torsdag i disse tider….

Det er heller ikke rart at det kan være dritt å lage et treningsprogram eller finne inspirasjon til” dagens hjemmetrening” med to 2 unger fykende rundt.

 

Er det en ting folk trenger nå så er det en veileder, en støttespiller, noen som kan hjelpe deg å etablere nye gode vaner. 

En person som kan hjelpe deg å reflektere over valgene du tar og noen som kan hjelpe deg med å navigere deg gjennom jungelen av feilinformasjon og annonser på nett.

Vi er her for deg! Vi vil hjelpe deg å ta gode valg og bygge opp vaner som fører til langvarige Resultater. Bilde: Moritz

Kosttilskuddsbransjen, diverse magasiner og fitnessforum kaster jo alt slags tull på oss. Det er ikke rart blir forvirret. For Ola nordmann er det jo nesten umulig å vite hva som er riktig og hva som er reklame eller tull.  Da er det heller ikke rart at “prosjekt helse” blir lagt på hylla. 

 

Det tar tid å sette seg inn i kosthold og trening. Det er et stort og komplekst emne ( nesten som man skulle trodd det skal en utdanning til for å forstå temaet, for å kunne uttale seg om det og gi råd. Men Instagram influensere med fin rompe eller ruter på magen mot beviser tydeligvis dette…) 

 

Det er mange der ute som har vurdert om de skal investere i en PT eller veiledning over nett ( online coaching ) og nå er jeg overbevist om at tiden er inne, nå mer enn før.)

 

Det er nå du trenger en hjelpende hånd. Spesielt når du er så mye med det samme menneskene og mye med deg selv og dine egne tanker, er det godt med noen på utsiden som kan fortelle deg hva du bør gjøre og noen som kan hjelpe deg å ta rasjonelle valg.  En person som tar litt av jobben fra skuldrene dine, en samtalepartner du ikke må skifte bleier på eller leke Lego med, noen som kan komme med tips og råd. Rett og slett noen som hjelper deg å bygge nye vaner, hjelpe deg på veien mot målene dine, og noen som kan hjelpe deg å få forståelse for hva du gjør, eller hvorfor du bør unngå å gjøre noe.

Trene du bare for å få opp pulsen og brenne kalorier? Da tipper jeg at du fort blir lei!
Bilde: Patrick

 Det er deilig å kunne gi fra seg litt av ansvaret og ha en person man kan stole på. En person man kan snakke om bekymringer, stille

” teite spørsmål “uten å måtte bruke 3 timer på google, det er godt å ikke måtte gjøre alt selv.  

Det er godt å kunne fjerne litt lass fra skuldrene og ha noen på utsiden som hjelper til å ta rasjonelle valg. Fordi er det en ting vi mennesker er dårlig på så er det å være rasjonelle med oss selv…. 

 

Nei, du må ikke forstå alt. Du bør forstå litt og bakgrunnen til hvorfor du gjør det. Du bør ha eierskap til det du gjør, og du bør trives med det. Men du må ikke gjøre alt selv. 

 

Jeg pleier å si det slik: 

Det er greit å kunne klare å smøre kjede på sykkelen og justere sete på egenhånd. Men når det kommer til mer kompliserte ting som å justere tannhjulene på girene eller forandre på akslingen, så går jeg til noen med kunnskap.

Ja, jeg kunne prøvd å gjøre det på egenhånd, men sannsynligvis hadde jeg brukt enormt mye tid og frustrasjon på det og endt opp med et OK resultat. Innsatsen jeg legger inn står rett og slett ikke i forhold med resultatet.

 

Da gir jeg heller fra meg ansvaret til noen med ordentlig kunnskap. Jeg får et mye bedre resultat og må investere mye mindre. 

Det er godt å kunne ha en sparringpartner!
Bilde: Dawid og Moritz

Og akkurat det samme gjelder for trening, kosthold og livsstil. Det er mye å sette seg inn i. Det krever mye tid, innsats og viljestyrke. 

Ta vurderingen om det kanskje er bedre å gå til en fagperson, istedenfor å bruke alt for mye tid og innsats på et middelmådig resultat. Det er tross alt snakk om kroppen og helsen din. Den har du bare en av, og du må bære på den resten av livet. Så jeg vil si det er verdt å investere litt i det.

 

Håper at disse tipsene kan hjelpe deg litt på veien!

 

Dersom du satt igjen med noen spørsmål, eller vil komme med ris og ros, er det bare å ta kontakt!

 

Hilsen oss i PT-service!

#værawesome ♥️

 

Kjenner du noen som bør lese dette? Del artikkelen med dem! Hjelp dem med å starte prosessen!

 

Dersom du fikk noe ut av denne artikkelen setter vi stor pris på tilbakemeldinger.

 

Send oss gjerne en melding om du ønsker å ta en prat♥️

 

Denne artikkelen er forfattet av Moritz Michaelis

 

Følg han gjerne også på Instagram:

 

https://www.instagram.com/mini_morimi

 

Liker du det du leser? Gi oss et besøk på Instagramen vår da!

 

https://instagram.com/pt_service_?igshid=1kwr8v2yncied