Vår beste venn og verste fiende
17/03/2020
5 råd til den sultne leser
23/03/2020
Vis alle

Hvorfor strukturert trening er nøkkelen til suksess

Er du en av dem som fra tid til annen tar deg en sporadisk treningsøkt?
Kanskje en styrketrening med apperat på treningssenter, litt gruppetimer her, litt kroppsvekttrening der, og kanskje litt kjerne og utholdenhet i ny og né?
Eller kanskje du er en av de som alltid finner nye fancy opplegg på sosiale medier?

Hvilken tilnærming har du til trening? Vet du hva du gjør? Jeg lover deg at Treningen din blir MYE morsommere når du vet hva du gjør og hvorfor!

Ting som ” Inspirasjon til Dagens treningsøkt” er noe jeg ser veldig ofte poppe opp i feeden min.
Er du en av de nevnte personene kan jeg nermest garantere deg at du kaster bort veldig mye potensiale. Mest sannsynlig har du også droppet en del treninger rett og slett fordi du ikke vet hva du skal gjøre og ikke orker å finne enda en ny “daily workout”.

Har du en plan, eller går du rundt og famler i mørket og håper på at du treffer på noe?

Misforstå meg rett; Det at du trener er utrolig flott! Jeg synes det er kjempe bra at du gjør en innsats. Men jeg synes også at du fortjener å få igjen noe for det harde arbeidet du putter inn.

Selv om det kan være veldig fint å få litt motivasjon og inspirasjon til å teste ut nye ting via sosiale medier så bør ikke kjernen av treningen din basere seg på det. Realiteten er at du må ha struktur på det du gjør dersom du ønsker resultater. Det er forskjell på trening og trim/mosjon. Vil du ha resultater så må du trene regelmessig og strukturert. Hvis du bare ønsker å holde deg i ok form og vil gjøre litt for helsen så er trim og mosjon kjempefint. Dersom målet ditt bare er å bevege deg for helsen og du får glede av det bør du absolutt fortsette, men skal du ha resultater utover det må du ha struktur.

Selvfølgelig må ikke alt av trening være planlagt og strukturert! Det er gøy å bevege seg og prøve nye ting! Men mesteparten av Treningen bør basere seg på et strukturert treningsopplegg.

Poenget mitt er: Ikke forvent å få fremgang og resultater dersom du ikke har struktur på ting. Det blir som å forvente at du kan bruke beina i en håndballkamp for så å bli skuffet over at det ikke er lov.

Egentlig er det ganske banalt. Øvelse gjør mester. Gjør du konstant nye ting uten struktur så kan du ikke bli god på noe spesifikt. Det blir en blanding av masse rart. Litt som å hive alt du har i kjøleskapet sammen til en gryterett. Det blir en rar blanding uten at du ender opp med en god rett.

Hvis vi vil ha fremgang og nå målene våre mår vi ha struktur på det vi gjør. Vi bør ha en plan. En treningsplan. Og denne er viktig at vi holder oss til en periode slik at musklene faktisk kan tilpasse seg og reagerer på stimulien vi gir den. Myten om at du må forvirre muskulaturen din med nye øvelser hver uke er rett og slett ikke riktig.

Først lærer muskulaturen bevegelsen (arbeidsmetoden) deretter kan muskulaturen bli flinkere i arbeidet og gradvis jobbe mer og mer. Det kommer et punkt hvor variasjon vil være nødvendig, men det kommer senere.

Først, la oss starte med hva som fører til at vi blir sterkere. Veldig enkelt forklart så må vi sende et signal til kroppen om at det er et behov for flere/større og sterkere muskler. Disse signalene kan vi sende på ulike måter, men det er primært 3 faktorer som er viktig.

Det som gjelder for å bli sterkere og få større/ mer muskler er

  1. Mekanisk drag, altså hvor mye du løfter og belaster kroppen.

2 Muskulære traumer, det vil si å rive opp muskelfiber.

  1. Metabolsk stress, som vil føre til at muskelcellene svulmer opp og blodgjennomstrømming øker, ofte kjent som pump.

Alle tre er verktøy som er nødvendig for å sende signaler til kroppen om at vi må rekruttere flere muskelfiber. Når vi trener sender vi arbeidsoppgaver til musklene som må gjennomføres. Tenk på det slik. Muskelfibrer er arbeidere. Når arbeidsmengden, altså treningen, øker må vi få flere arbeidere, eller så må hver arbeider bli flinkere til å arbeide. Det er derfor viktig med en viss struktur og plan. Arbeiderne blir aldri flinkere til å jobbe dersom dem konstant må hive seg på nye prosjekter. Da blir det fort surr, og produktiviteten blir ikke bedre.

Når du blir sterkere og mer muskuløs vil det arbeidet du utfører bli lettere og dermed er det ikke et like stort behov for å aktiverer like mange muskelfiber som du gjorde i starten. Hvert muskelfiber har rett og slett blitt flinkere til å gjøre jobben sin og dermed takler den mer.
For å fortsette å aktivere et maksimalt antall muskelfiber så må vi øke belastningen på muskelene. Det kan gjøres på tre måter, og gjerne en kombinasjon av disse:

  1. Flere repetisjoner og flere sett, – økt mekanisk drag og metabolsk stress
  2. Mer vekt og eventuelt mindre reps – økt mekanisk drag og muskulære traumer
  3. Kortere pauser, men like antall repetisjoner, vekt og sett. – metabolsk stress

Økt belastning (vekt) vil være et verktøy for å opprettholde en høy muskelstimuli uten å måtte bruke mange timer på gymmen med sinnsykt mange sett og repetisjoner. Du sender ikke flere arbeidsprosjekter, men sender heller mer kompliserte oppgaver til arbeiderne som krever at flere må jobbe sammen.

Ja jenter, deg gjelder også for dere. Vil du ha ordentlig fremgang må du ta i tungt. Da hjelper det lite med 30 reps med “glute kickback”

Dette kalles progressiv overbelastning. Det vil si at at treningsvolumet og belastningen øker gradvis over tid. En grei formel er: Treningsvolum = Sett x KG x Reps

Arbeiderne blir gradvis flinkere til å jobbe mer og mer og dermed takler dem større arbeidsmengde. Bedriften vokser siden den kan gjøre mer arbeid. På lik linje som at musklene vokser når vi kan ha et større treningsvolum.

Progressive overbelastning i praksis. Du bryter deg ned på trening og bygger deg opp igjen + litt ekstra. For sette et like sterkt stimuli neste økt/ neste periode så må vi trene hardere siden vi har blitt sterkere ( veldig forenklet)


Etter å ha lest dette håper jeg du skjønner viktigheten av et strukturert treningsopplegg. Du må legge til rette for at muskulaturen kan vokse. Dette gjør du ved å gradvis øke belastningen på noen gitte arbeidsoppgaver. En bedrift vil heller ikke vokse dersom den skal få et nytt prosjekt hver uke i en helt annen kategori. En bedrift lager en plan og gir arbeiderne arbeidsoppgaver som dem skal bli gode på.
Jeg skjønner at det er mye å sette seg inn i. Trenger du hjelp med å sette opp treningen din rettet mot dine mål så hjelper vi deg gjerne! Akkurat på lik måte som at arbeidsplasser har en prosjektleder slik at bedriften går rett vei så kan det være lurt å investere i en trener slik at treningen går rett vei.

Vi er et sterkt team som er klar for å hjelpe deg! Vi har spesialisert innen styrkeløft, kampsport, styrketrening, kroppsvekt trening, mental helse , kosthold,og utholdenhet

Hilsen Moritz og MiniMoritz 😉
#værawesome ♥️

Kjenner du noen som bør lese dette? Del artikkelen med dem! Hjelp dem med å starte prosessen!

Dersom du fikk noe ut av denne artikkelen setter jeg pris på tilbakemeldingermoritz@ptservice.no

Følg oss gjerne også på Instagram:

https://www.instagram.com/pt_service_/