kunnskap om trening under juletreet?
19/12/2016
Stay fit, gruppetimekonseptet utvides
08/01/2017
Vis alle

Motivasjon

Source Images: GOPR7069.JPG (Av: F2.0; Tv: 1/60 sec.; ISO: 266; FL: 3.0 mm) Processing: Fusion F.2 (HDR; Mode 1)

Nå er vi midt i julen. Med alt som hører til, av god mat og late dager. 
Og når julen og nyttårshelgen er over kommer Januar. Det betyr for mange at motivasjonen er på topp til å gjøre forandringer i kosthold og livsstil. Det er stor pågang på de fleste av landets treningssentre igjennom de tre første ukene av året, så daler det sakte men sikkert på oppmøte statistikken. Noe som er forferdelig synd, mange gjør en kjempe innsats i løpet av den første tiden de trener eller forandrer på livstilen sin. Men for mange er ikke denne første spurten mot et nytt «meg» nok til å få de resultatene de ønsker. Som gjør at etter en stund, dabber motivasjonen og viljen til å fortsette av. 
Det er her forskjellen gjøres for mange, de som gir seg når motivasjonen tar slutt, begynner gjerne igjen om noen måneder med et nytt skippertak. De håper og ønsker at denne gangen skal det være nok motivasjon i kroppen til å gjøre forandringene de føler trengs. 

For de andre som klarer å komme seg over den første kneiken selv etter motivasjonen tar slutt. De som fortsetter å gjøre de riktige tingene riktig, de ser resultatene til slutt. Gjerne ikke så fort som de ønsket å se dem. Men de kommer til å se resultater. 

Problemet for mange er at vi stadig bombarderes med treningsformer og program som lover oss drømme kroppen på 5 min daglig i 3 måneder. Dessverre for mange av oss er det ikke sånn kroppen vår fungerer. Vi kan som regel ikke gjøre så lite som mulig å oppnå de store resultatene. Det er her motivasjon viser sitt sanne ansikt. Motivasjon er ikke bare den lille stemmen som forteller deg at du kan gjøre det. Motivasjon er også den lille stemmen som sier at du ikke kommer til å klare det. 
Det jeg forsøker å fortelle her er at motivasjon er flytende. Motivasjon som kommer utenfra bryr seg ikke om du klarer målene du har satt deg eller ikke. Den bryr seg bare om å få deg i gang på et nytt prosjekt, eller om å distrahere deg fra det du nå gjør. 

Derfor om man ønsker resultater er ikke motivasjon til å stole på. 

Selvkontroll og disiplin derimot er dine venner når du ønsker å gjøre en forandring. Når du gir disse to full tillitt, og gjør jobben de krever av deg kommer resultatene før du vet ordet av det. 

Det er ikke så mye som skal til, men ofte mer enn du tror. Det gjelder ikke bare å starte, men også å fortsette. Her kommer mantraen jeg forsøker å lære alle, «gjør de riktige tingene, riktig» 80% av tiden. 

Om man bare holder seg til denne enkle mantraen skjer ting fort. Da betyr det ikke lenger noe om du mistet motivasjonen i går, eller om du sprakk på dietten eller glemte å trene forrige uke på grunn av jobb. Gjør man de riktige tingene riktig begynner man ikke på 0 igjen, man bare fortsetter der man slapp taket. Noe som gjør hele prosessen mye lettere. 

For å oppsummere det hele. Motivasjon får deg i gang, men kan også få deg til å gi opp når ting ikke går din vei med en gang. 
Selvkontroll, selv bare litt hverdag gjør at hele prosjektet blir lettere å gjennomføre. Gjør man litt hver dag har man snart flyttet fjell. 

Disiplin holder deg i gang når du har mistet motivasjonen og alt føles monotont og kjedelig. Disiplin er limet som binder sammen begynnelsen og målet. Uten disiplin blir lite gjort. 

Og til slutt gjør de riktige tingene riktig. Skjer noe som man ikke forventet er det greit, bare forsett der man slapp så er det bankers. 
Lykke til med trening det kommende året og en riktig god jul 😀

Mvh Thorbjørn Nybø, personlig trener på PT service.